Home > Handel > Polyvalent verkoper
Polyvalent verkoper
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Opleidingsfiche
Wil je graag aan de slag in een warenhuis, een zelfbedieningswinkel of een traditionele winkel? Hou je van afwisseling in je job en ga je graag met klanten om? Dan is polyvalent verkoper de geknipte opleiding voor jou.
In een winkel heb je veel contact met klanten: je helpt klanten, geeft hen nuttige informatie en geeft hen persoonlijk en passend advies. Een belangrijke nadruk in deze opleiding ligt dan ook op klantencontacten.
Verder ben je verantwoordelijk voor de zorg van winkelproducten. Tot je dagelijkse taken behoren: uitpakken, etiketten aanbrengen en controleren, rekken vullen en voorraad beheren. Je kan zelfstandig werken, je houdt van samenwerking met anderen en je bent ordelijk.
Polyvalent verkoper is een 1-jarige opleiding. Twee dagen per week word je ondergedompeld in de wereld van de verkoop. In combinatie met de opleiding aanvullende algemene vorming kan je je diploma secundair onderwijs behalen.
Structuurschema
Klik op de modules voor meer informatie of download als pdf.
Werkplekleren
Dit is je stage. Je voert de werkzaamheden van onder andere een aanvuller, kassier en/of verkoper in een praktijksituatie uit. Omgaan met een specifieke beroepscontext en bedrijfscultuur zal je voortaan lukken als geen ander.
Tijdens je stage krijg je de kans om kennis te maken met de job!
Let op! Om met deze module te kunnen beginnen moet je geslaagd zijn voor de module klantencontacten.
(Verberg)
Aanvuller
Deze module toont aan dat aanvuller niet zomaar een job is. Er zit héél wat meer achter.
Zo zijn er verschillende aanvultechnieken in functie van beschikbare producten en houdbaarheid die je als aanvuller zeker moet kennen.
Bovendien leer je hoe je als aanvuller ergonomisch te werk kan gaan. Via handige tips en oefeningen zal je hier snel weg mee zijn.
Visual merchandising klinkt ver weg, maar is zo dichtbij dat niet alleen aanvullers ermee te maken krijgen, maar eigenlijk iedereen die ooit een stap in een winkel zet. Er is niets zo vervelend als het zoeken naar de correcte prijs als je ergens in een winkel staat.
En hoe zit het met de veiligheid van een aanvuller? Hoe help je klanten met informatieve vragen? Dit alles en nog veel meer kom je te weten in deze module.
(Verberg)
Diefstalpreventie
Hier leer je zowel winkeldiefstallen te herkennen als ze preventief te voorkomen. Een winkeldief zal voor jou geen geheimen meer hebben en je zal ze herkennen uit de duizend.
Wat kan je dan doen als verkoper en wat mag en kan volgens de wetgeving? Je zal de nodige richtlijnen krijgen die je direct mee in praktijk kan nemen.
De verschillende beveiligingstechnieken worden eveneens besproken.
(Verberg)
Organisatie van de distributie
In deze module maak je kennis met de distributiesector en met de verschillende settings waarin een verkoper kan tewerkgesteld worden. De arbeidsvoorwaarden zullen voortaan geen geheimen meer voor jou hebben.
(Verberg)
Kassier
Efficiëntie en doelgerichtheid aan de kassa zullen voor jou geen geheimen meer hebben na deze module. Naast het bedienen en onderhouden van de kassa, zal je ook de verschillende betalingsmogelijkheden leren kennen.
Het moet niet alleen vlot verlopen aan de kassa, maar ook zeer klantgericht. Daarnaast wordt ook een goede ergonomische houding aangeleerd zodat je een gezonde en veilige lichaamshouding aanneemt tijdens het werk.
(Verberg)
Dienst na verkoop
Hoe werkt de naverkoopcyclus is dé centrale vraag in deze module.
- Wat als een product of dienst niet aan de wensen voldoet?
- Hoe zit de garantiewetgeving in elkaar?
- Waar heb je als consument recht op en welke dienst kan je als verkoper extra verlenen?
- Wat is een consumentenkrediet en wie heeft er recht op?
(Verberg)
Productbehandeling
In deze module leer je geleverde artikelen controleren, opslaan en/of uitstallen en indien nodig tegen diefstal beveiligen. Je leert de verschillende stappen ook administratief correct verwerken en je leert meewerken aan het opmaken van de inventaris.
(Verberg)
Conflicthantering en klachtenbehandeling
In deze module leer je correct omgaan met conflicten en klachten van klanten. Communicatie is hier een sleutelwoord. Er zijn verschillende types van klanten en elke type zal een andere aanpak vragen.
Je leert hoe je toch voor je eigen mening kan opkomen, zonder de klant hierbij te kwetsen of te vernederen. Je leert hoe je moet omgaan met agressie en hoe je correct kan reageren op verschillende soorten klachten.
(Verberg)
E-verkoop
E-verkoop, een woord dat niet meer weg te denken is uit onze maatschappij. Via deze module krijg je een ruimere kijk op wat E-verkoop is en waar je op moet letten. Via bestaande softwareapplicaties leer je hoe je gemakkelijk een E-shop kan opzetten en krijg je een realistische kijk op de E-verkoop.
(Verberg)
Verkooptechnieken
In deze module draait het allemaal rond communicatie en verkooptechnieken. Je zal je klanten de nodige informatie verschaffen en hen zo door het koopproces begeleiden. Je zal ook leren hoe je jezelf op een gestructureerde manier productkennis bijbrengt. Na deze module zal je zelfzekerder en assertiever door het leven gaan.
(Verberg)
Praktische informatie
Toelatingsvoorwaarden: |
Er zijn geen toelatingsvoorwaarden verbonden aan deze opleiding. |
Voorziene startdatum: |
September 2018 |
Duur van de opleiding: |
De opleiding duurt 2 semesters (1 jaar). |
Afgeleverd attest: |
Als je slaagt voor de opleiding krijg je het certificaat van polyvalent verkoper. In combinatie met het het certificaat van aanvullende algemene vorming krijg je een diploma secundair onderwijs. |
Inschrijven: |
Praktische informatie over inschrijvingen en de kostprijs van de opleiding vind je hier terug. |
Lessenroosters: |
Klik hieronder om de lessenroosters te downloaden.
|